niedziela, 13 czerwca 2021

Z aparatem na rośliny

 W ostatnim czasie sporo czasu spędzam na poszukiwaniu roślin jak i kontrolowaniu stanowisk,które znam.Rozległy teren to też bliższe i dalsze wypady.Takim pierwszym rzadszym gatunkiem jest goryczka krzyżowa.Jeszcze jej nigdy nie widziałam a buszując po terenach zrekultywowanych natrafiłam na kępe rośliny,której nie bardzo umiałam oznaczyć.Podopowiedź padła na fb a potem idąc tym tropem znalazłam nazwę ,ale dla pewności podesłałam fotkę znajomemu botanikowi co tylko potwierdził.

goryczka krzyżowa

Jednego dnia pojechałam zobaczyc czy są bociany na łąkach wszak to czas sianokosów a zazwyczaj jakiś się tam kręcił.Tego dnia było 5 os w tym jeden z obrączką(ptak znakowany w popielowie).Lata wstecz zawsze na łąkach mozna było spotkać ok 20 bocianów,czajki,śmieszki,myszołowy i pustułki.Teraz taki widok nie ma miejsca-owszem pokazują sie pustułki,pojedyńcze myszołowy i ta garstka bocianów.

Ostatnią niedzielę spędziłam na dopołudniowych obserwacjach na tzw płaskowyżu głubczyckim .Było ekstra choć spodziewaliśmy sie więcej ptaków.Gatunkami dnia były kuropatwy i zające-było ich najwiecej:)Z innych ciekawszych pójdzka i błotniaki łąkowe.

pójdźka



błotniak łąkowy

Odwiedziny stepów kiedy kwitnie szałwia łąkowa zawsze mnie cieszy bo zawsze jest jeden "rodzynek" czyli albinos:)

szałwia łakowa

Piątek zrobiłam sobie wolne i plan był taki by na maxa wykorzystać słoneczny czas-i co?akurat w tym miejscu zawisła chmura i lunęło solidnie,że o burzy nie wspomnę-przyszło mi moknąć bo wszystkie ambony akurat pod duzymi drzewami a wystarczyło pojechać kilometr by zapomnieć o deszczu ech.

wełnianka szerokolistna

Na łące kwitną jeszcze storczyki szerokolistne róznią się od siebie wyglądem jedne takie ksiązkowe inne długie i chude.


storczyk szerokolistny

W sobote pojechałam z kolegą w poszukiwaniu roślin jak i kontroli tych co już mam.Szafirek miękkolistny ładnie kwitnie choc kwiaty nie wyrośniete jak zawsze-mieliśmy szczęście bo w drodze powrotnej zobaczyliśmy,że koszą pobocza i szybka zawrotka i podeszliśmy do panów koszących z prośbą o nie koszenie pół metrowego odcinka dla zachowania rośliny.Niestety kilka roślin,które był w drugim miejscu zostało skoszonych:(Dostałam namiary na osobę z wydziału dróg powiatowych i muszę zgłosić to miejsce by było nie koszone.

szafirek miękkolistny-podobno 2 stanowiska w opolskim

W innym miejscu czyściec prosty tez trzyma się w jednej kępce choć było co najmniej 4.

czyściec prosty-rzadka roślina

Nałące susłowej "urzędowały" 2 orliki krzykliwe,myszołów i zając:)nie licząc kota:(

orlik krzykliwy

lądujący orlik krzykliwy

Kolejna rosliną jest zaraza czerwonawa-fajnie sie tam ma i jest co podziwiać:)

zaraza czerwonawa

Czas na rzadziola z naszych okolic mianowicie kruszczyka drobnolistnego-co prawda jeszcze nie kwitnie ale i tak fajnie go zobaczyc.

kruszczyk drobnolistny-trudno zrobic fotę

Przy drodze rosło sporo orlika pospolitego


Pieknie też kwitnie podkolan białawy-był tylko 1 okaz ale w innym miejscu mam ich kilka.Takie długie rosliny są trudne do fotografowania bo af nie chce łapac ostrości.

podkolan białawy

Jeszcze kilka zostało do odwiedzenia ale i tak super,że zobaczyłam te,których nie widziałam jeszcze.Warto takie rośliny,drzewa czy inne okazy uwieczniac na fotkach bądź filmikach by kiedyś wiedzieć,że tak jeszcze było pięknie.

A dzisiaj wybrałam się z tata na ryby-ja oczywiście pochodzić i trafiłam na parkę sieweczek rzecznych z 2 maluszkami.












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz