piątek, 23 lipca 2021

letnie pstryki

 Długo nie pisałam ale mało czasu na siadanie przy kompie-cały czas w teren, praca, dom. W terenie niewiele się dzieje ,ptaki mniej aktywne głosowo. Skupiam się na roślinach i co prawda pokażę to co co roku pokazuję ale bynajmniej będę pamiętać, że było, rosło. Zacznę od środka czyli gozdzik kartuzek rosnący w remizie śródpolnej do tej pory nie trafiłam na ten gatunek nigdzie indziej w okolicy.

gozdzik kartuzek

Kolejny gatunek z goździków to goździk pyszny z terenów wilgotnych łąk w naszej okolicy. Zanikający gatunek przez osuszanie łąk lub zaprzestanie koszenia.U nas póki co na tej łące jest go sporo,na drugiej niewiele bo były problemy z koszeniem a na kolejnej w zeszłym roku zaorali i zasiali trawę i nie wiem czy tam obecnie jest.

goździk pyszny

Z ptasich trafiła się mi jarzębatka również gatunek rzadszy i skryty-gdyby gąsiorek jej nie spłoszył to fajnie by wyszła fotka a tak to tylko dokumentacyjna.

jarzębatka

Nieużytki  to raj dla owadów, wokół remizy śródpolnej dziesiątki ostów a na nich niezliczone ilości trzmieli, motyli i wszelakich innych zapylaczy.-takie miejsca powinny być chronione i zostawiane.




Taki pas roślina przy lucernie zwabił dziesiątki modraszków,kratkowców.

pas kwitnącego pyleńca zwabił dużo zapylaczy i motyli

modraszek ikar
W porcie w Choruli sieweczki już odleciały a "buszuje" tylko pliszka siwa

Pokazał się też motyl rusałka osetnik. Był sezon, że leciała setkami. W kolejnym roku jej nie było ledwie gdzieś podawali pojedyncze obserwacje a w tym roku udało mi się spotkać takie zlatane już okazy a obecnie fajne świeże :)
rusałka osetnik

W domowym ogrodzie wróble dobrze się mają i standartowo jest 60 os.:) przylatują też sierpówki.
Znowu udało mi się zobaczyć gniewosze.
gniewosz plamisty

Teraz będę mieć tydzień wolnego i mam nadzieję, że nic nie zakłuci mi spędzania tego czasu w terenie .plan jest też by świecić na ćmy jak pogoda pozwoli bo trzeba zebrać sporo danych z gminy do przyszłej publikacji. Przez pandemię trochę to się przeciągnie o przyszły rok. A tymczasem można fotki nocnych motyli zobaczyć na blogu motyleopolszczyzny .


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz