niedziela, 9 czerwca 2024

W pogoni za roślinami ,kamieniołom,obrowiec

 Teraz dobry czas na szukanie roślin ,wiadomo część już kwitła w maju czy nawet wcześniej ale teraz też jest super czas.I tak na szybko odwiedzony obrowiec i wały przeciw powodziowe -przez lata było tu kwieciście ale jak zaczęli kosić zanim rośliny się wysiały zubożało to strasznie i tylko zobaczymy czosnek winnicowy i świerzbnice polną gdzie nie gdzie przytulię .


Kolejny wypad do lasu tam też jeszcze skromnie ,z motyli głównie karłątki a z roślin werbena pospolita, dziewanna i jeżyny -na więcej roślin trzeba poczekać jeszcze chwilę choć też ich za dużo nie ma ze względu na koszenie poboczy w lasach....
werbena na tle nawłoci
Po drodze pierwszy raz spotkałam małego zająca-radośnie brykającego po drodze:)
mały ale wariat:)

Wycinki w lasach w lecie sprawiają,że nie ma za wiele ptaków:(więc robię takie objazdówki przy okazji sprawdzając jak się ma czystość w miejscach gdzie sprzątałam.Kolejny wypad na kamieniołom .Z motyli kicha z 3 modraszki i jeden kraśnik:(Za to szał kwitnących roślin w pełni i oby urzędasów kosiarki nie swędziały bo szkoda by było.Bardzo dużo kwitnie nostrzyka żółtego tworzy dywany na drogach.
dywan z nostrzyka
Ale i te miejscowe rośliny jak przelot,cieciorka super wyglądają na górkach.


Nie widać stałych bywalców tego terenu jak kląskawka,lerki czy trznadle ale być może powodem są one....
jeden z 3 spotkany na kamieniołomie
Jedyne ptaki co spotkałam to czubatka i gąsiorek
czubatka
Obok centrum bioróżnorodności zwożą do tego dołu ziemię/piach pewnie zasypują szkoda tylko,że o tej porze roku przecież mogą tam być gniazda.
niby zakaz wjazdu,są słupki ale nie wszystkich to tyczy

Kolejny wypad to na pola koło kapliczki,wyjeżdżając z domu zauważyłam kanię rudą lecącą w stronę łąk i jak tam dotarłam ona tam polowała.


Były też 4 bociany białe.Na gniezdzie jest 3 młode(jednego wyrzuciły z tydzień temu),


W sobotę wybrałam się pod obrowiec po drodze trafiłam na wykę w kolorze białym
odmieniec barwny

Chabry często się zdarzają białe,fioletowe,ciemno niebieskie czy różowe.Tym razem też białego spotkałam.Tak samo z makiem.


Dotarłam do łęgu zobaczyć czy już kwitną lilie-narazie tylko 2 rośliny.


Chodząc tak po tym terenie natrafiłam na wilczomlecza słodkiego chyba nie częsta roślina na niżu.
wilczomlecz słodki
Ciemiężyca zielona też tylko niektóre rośliny kwitną,następnym razem pochodzę po innym miejscu zobaczyć czy tam też ubogo z kwitnieniem.

Pojechałam prze łąkę pod krępną tam w rowie pięknie kwitnie okrężnica bagienna
okrężnica z wylinką ważki
Na rzepaku już sporo ptaków żeruje jak szczygły ,grubodzioby ale też przysiadł skowronek


Wróciłam się w stronę obrowca po drodze zahaczając o miejsce gdzie od lat są zwożone śmieci od gałęzi po elektrośmieci,odpady budowlane i komunalne.Nawet jak z tamtąd odjeżdżałam przyjechał gość traktorem z łychą a na niej gruz.

a potem zdrowa żywność
Na piaskowym terenie rosły chłodek drobny i niciennica drobna
chłodek drobny


Fajnie kwitnie dziewanna o drobnych kwiatach

A popołudniu skoczyłam w drugą stronę czyli w stronę kamionka i kontrola stanowisk roślin.I te się dobrze mają mimo różnych warunków jakie były w maju.
szafirek miękkolistny

czyściec prosty
A zaraza nawet w rowie rośnie:)
zaraza czerwonawa
Wracając inną drogą zobaczyłam kilka worków -okazało się,że są w niej puszki po piwie -worki z remodisa opole czyli obcy tu to podrzucili a w rowie dalej był grzejnik-jak wróciłam do domu to pojechaliśmy z tatą to zgarnąć i tak przybyło 316 puszek:)
I jeszcze wrócę do obrowca tam gość ma przy domu rdestowca sachalijskiego-odpady z niego wyrzuca na pobliski skraj pola tuż przy rowie i tylko czekać aż opanuje całą okolicę:(muszę to zgłosić.
przy domu

przy rowie

To na tyle acha fajna jest ta aplikacja flora incognito do rozpoznawania roślin bo włączając lokalizacje i będąc zalogowanym tworzymy sobie mapę z występowaniem roślin i dokładnymi lokalizacjami-ja mam już 263 gat roślin z naszej okolicy-ciekawe kiedy mi się znudzi jej używanie hehe.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz