piątek, 14 lipca 2023

W pogoni za roślinami i objazdówka

 Mało czasu ostatnio było na teren ale nie znaczy,że nigdzie się nie szwendałam:)Zrobiłam kontrolę lasu gdzie też sprzątałam i póki co jest czysto poza pojedynczymi puszkami i małpkami-to cieszy:)Podjechałam zobaczyć na drugą stronę lasu a tam latały oblaczki granatki-niestety wtedy nie siadły więc fot z ścieżki rowerowej gdzie siedziały na asfalcie.

oblaczek granatek

Weszłam głębiej w las a tam pod drzewem wyrastały korzeniówki ale nie wiem czy to pospolite czy mniejsze.Tak więc zostanie korzeniówka sp.


Popołudniu pojechaliśmy na czerwone górki pospacerować i wracając zajechaliśmy do Zakrzowa tam jest las i pomnik pomordowanych w czasie wojny.Tam było gwarno od ptaków a udało się sfotografować pana kapturkę i miał obrączkę ale szybko się "ulotnił" z zasięgu aparatu:(
kapturka z obrączką
Kolejny dzień wybrałam się rano na gold a tam fajnie bączek spacerował po trzcinach jakby nic nie ważył:)


W zadrzewieniach przy stawie buszowały młode raniuszki.

I wilga się pokazała ale odwróciła się zadkiem do mnie.
wilga i jej tył:)
Kolejna objazdówka i pięknie w tym roku kwitnący groszek ale zainteresowanie mniejsze niż w zeszłym roku co pokazuje,że jest mniej owadów i jest to zauważalne zarówno w terenie jak i podczas świecenia.

Nad polem zboża zebrało się stadko jerzyków i jaskółek i co wiatr zawiał zaczynały intensywnie latać nisko nad zbożem.
w ostatniej chwili złapał się na fotce:)
Zerknęłam też na baldachy roślin gdzie żerują zarówno chrząszcze jak i pszczoły i inne "muchy"i udało się spotkać Scolia sexmaculata 
 

Ten gatunek spotkałam też w Choruli przy drodze naprzeciw stawu "kople".
Kolejny wypad to ponownie gold na pobliskich łąkach gdzie wykoszono trawę żerowało ok 50 czajek i 2 bociany.Do tego sporo pliszek siwych i żółtych.


Skoczyłam zobaczyć na łączkę storczykową i załapałam się na końcówkę kwitnienia kruszczyka błotnego.

Wracając zobaczyłam kląskawki na zbożu i dostały pamiątkowe fotki:)


Potem to jeszcze pustułka się pokazała.

A teraz czas na rośliny:)
Zacznę od wypadu na śluzę w kątach opolskich-na początek fotka co wypływa z oczyszczalni normalnie jak capucino:(

Ale przy brzegu spotkałam łączeń baldaszkowy- nie częsta roślina .

Kolejna roślina to na koplach wilżyna bezbronna też nie częsta choć miałam je na 3 stanowiskach.

Kolejna roślina to lebiodka-chętnie odwiedzana przez trzmiele i pszczoły

Kolejne miejsce to droga na krępną a tam kozłek chyba lekarski.

sadziec konopiasty

Mięta długolistna

łopian

krwiściąg lekarski i modraszek telejus-związany z tą rośliną

Pszeniec gajowy

i dzwonek pokrzywolistny

a na koniec młoda sieweczka rzeczna z krępnej.

To na tyle do następnego.Teraz będzie więcej czasu bo dzieciaki dopiero pod koniec sierpnia znowu będą przyjeżdżać i owoce już przerobione na soki-zostały tylko ogórki.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz